Acesta este ultimul material din seria celor 3 seturi de informații utile antreprenorilor din domeniul IT&C, în care am încercat să explicăm foarte simplu și concret ce tipuri de clauze poți întâlni în contractele cu clienții specifici industriei, mai ales cei ce activează pe piața externă.

În primul articol am exemplificat cele mai uzuale(de bază) 3 tipuri de clauze întâlnite: Professional Indemnity, Cyber Risk și General Liability. Acestea fac obiectul produsului nostru – Asigurarea de răspundere profesională IT&C – TechPI

În cel de-al doilea am vorbit despre 4 clauze atipice, mai puțin aplicabile, pe care te sfătuiesc să încerci să le elimini înainte de semnarea contractului: Employment practices liability insurance, Environmental liability, Workers’ compensation si Umbrella Policy.

Te putem ajuta cu consultanță aplicată pentru a explica argumentat clienților tăi de ce aceste acoperiri nu sunt necesare.

” Last but not least”, astăzi îți vom prezenta, pe scurt, câteva aspecte (bine de știut) despre valorile limitei de răspundere solicitate contractual.

Din experiență am observat că limitele de răspundere solicitate pentru astfel de polițe variază între 100.000 și 10.000.000 EUR.

Nu de puține ori acestea pot fi supradimensionate pentru activitatea pe care urmează s-o prestezi în cadrul contractului.

Deși, în marea majoritate a cazurilor acestea sunt greu de negociat, cred totuși că stabilirea unei limite corecte de răspundere ar trebui să țină cont de câțiva parametri:

  • Raportare la worst case scenario în ce privește pagubele ce pot fi produse.

De exemplu, dacă ne referim la scurgerea de date, limita de răspundere poate fi stabilită la nivelul maxim al amenzii pe care o poți primi în cazul încălcării politicii GDPR, adică 4% din cifra de afaceri.
La acestea se adaugă cheltuielile de notificare a părților vizate (aici poți lua în calcul un cost mediu de 2 euro/notificare) 

  • Limita de răspundere să fie corelată cu nivelul cifrei de afaceri, începând de la 50% și urcând până la maxim dublul veniturilor anuale estimate. 
  • Limita de răspundere poate fi stabilită la nivelul valorii fee-urilor generate din contract. 
  • Pe lângă cele de mai sus, costul cheltuielilor de judecată nu poate fi neglijat (Ai idee cat costa un proces intr-o altă jurisdicție?)


Costul mediu pe un proces poate fi estimat la 150.000$, dar dacă ajungi în litigiu cu un client din SUA, acesta se poate dubla sau tripla.

Și pentru că am ajuns la finalul seriei de 3 materiale informative despre contractele cu clienții din domeniul IT&C și ce fel de cerințe specifice poți întâlni, am extras din context câteva sfaturi de final pentru tine:

  • Nu ezita să negociezi limita de răspundere cu clientul tău, în cazul în care aceasta pare supradimensionată.
  • Nu uita să soliciți eliminarea din contract a clauzelor care nu se aplică businessului tău.
  • Îți recomandăm să ne contactezi dacă ai nevoie de ajutor în oricare din cele doua situații de mai sus.


În acest fel, asigurarea ta va conține exact ce-ți trebuie și nu plătești în plus pentru lucruri care nu ți se aplică.

Și așa cum am spus de fiecare dată, te încurajăm să ne scrii întrebările sau nelămuririle despre aceste informații oferite, sau dacă ai nevoie de alte clarificari în ce privește asigurările specifice domeniului IT&C.

Te asigurăm că citim toate mailurile și răspundem fiecăruia dintre ele.

Cu drag,
Daniel Szocs


e-mail:       [email protected]
tel:             +4 0726 112 952

LinkedIn    https://www.linkedin.com/in/DanielSzocs

4 sfaturi pentru o limita de raspundere