București, 8 Mai 2019: Otto Broker estimează că piața asigurărilor de credit comercial se situează la 25 milioane euro și va crește în acest an cu aproximativ 15%. Principalii factori care determină această evoluție sunt degradarea treptată a contextului economic internațional care va repercuta și local și instabilitatea mediului politic actual din România. Cererea pentru asigurarea riscului de neplată sau insolvență provine cu precădere din partea sectoarelor de producție și distribuție, industriile: farmaceutică, metalurgică, chimică, carburanți, IT&C și alimentară. În situația celor care manifestă reticență în accesarea acestui instrument financiar se regăsesc producătorii de articole vestimentare (fashion) și sectoarele de turism și automotive.

România este în continuare o piață cu potențial de dezvoltare pentru acest tip de asigurare, cu o creștere lentă, însă constantă, de aproximativ 15% în ultimii 2-3 ani. Piața locală este deservită actualmente de patru asigurători, unul local și cei mai mari trei jucători la nivel mondial.

Evoluția pieței locale a asigurărilor de credit urmărește tendințele internaționale de dezvoltare, cu o ofertă adaptată nevoilor companiilor românești și în contextul economic și politic prezent. ”În urmă cu 5 ani discutam doar despre asigurarea întregului portofoliu de clienți și polițe scrise manual de către un underwriter. Astăzi beneficiem de procese automatizate de analiză a riscului, emiteri electronice, produse adaptate mai multor nișe de piață care acoperă o singură tranzacție sau un singur client, niveluri mici de cifră de afaceri – pentru IMM-uri sau chiar start-up-uri și pentru instituții financiare. Mai nou, avem blockchain trade credit insurance, urmând tendința internațională de digitalizare și insurtech”, a declarat Răzvan Șofâlcă, Partener în cadrul Otto Broker.

La nivelul percepției clienților, observată în urma unei analize pe portofoliul nostru, schimbările sunt incrementale, însă perspectivele sunt bune. Estimăm că vom înainta către un mediu economic în care tranzacțiile vor fi asigurate într-un procent de 15% – 17%. Procentul este scăzut comparativ cu media Europei de Vest, de peste 30%, sau a țărilor cu tradiție pe acest produs precum Belgia, de 80-90%. În plus, adaptarea politicilor de produs și preț la condițiile economice locale prezente a rezultat într-un nivel constant crescător de accesare și utilizare a poliței de asigurare a creditului comercial ”, a completat Răzvan Șofâlcă.

Cererea pentru protecția tranzacțiilor comerciale provine cu precădere din sfera antreprenorială. Este un semn că nivelul educațional financiar evoluează în rândul companiilor autohtone. Nivelul mai redus al cererii din partea multinaționalelor prezente în România este datorat existenței polițelor la nivel de grup. Se disting trei categorii de companii interesate de acest produs:

  1. “Înțelepții timpurii” – acele companii care au înțeles potențialul produsului de a genera vânzări adiționale și un plus la marja de profit a companiei. Acestea sunt companii antreprenoriale locale și multinaționale. Dețin o poliță de asigurare de cel puțin 3 – 4 ani, iar politica de credit management practicată este strâns legată de apetitul de risc al asigurătorului. Conform analizelor efectuate de Otto Broker, aceste companii au creșteri anuale constante ale vânzărilor de 10% – 20%.

 

  1. “Nu e pentru noi” – acele companii reticente la produsul de asigurare a creditului comercial.
  • Firmele care fie au o încredere redusă în produs sau în general în asigurări și au motivații precum: “nu plătește asigurătorul”, “îi face rău partenerului de afaceri”, “este foarte scump și nu funcționează;
  • Firmele care au relații comerciale bazate pe încredere cu „key accounts” sau fac un ”business sigur”. Acestea consideră că sănătatea financiară a partenerilor de afaceri, și implicit a lor, este foarte puternică. Își pun toată încrederea în relația comercială și își evaluează partenerii după criterii precum mărimea rețelei din România și apartenența la un grup extern. În general nu întreprind acțiuni de verificare specializată a bonității sau solvabilității companiei la nivel internațional.

Din această categorie mai fac parte și firmele care fac un “business contemporan” – au relații comerciale de lungă durată cu partenerii lor. Consideră că relația personală va prima într-o dispută comercială sau în cazul incapacității de plată a clientului lor. Însă, în situația insolvenței clientului, compania va avea calitatea de creditor chirografar și implicit drepturi reduse la masa credală.

 

  1. “Există o astfel de soluție și pe piața locală?” – firmele care au cunoștință de existența produsului de asigurare a creditului comercial, însă nu dețin informații concrete despre condițiile de aplicabilitate, tipologii de produse pe piața locală, funcționalități etc. În acest segment se pot regăsi companii locale sau reprezentante ale unor companii internaționale care au o politică de credit management descentralizată. O astfel de poliță le va deschide o serie întreagă de oportunități și le va structura întregul lanț de activitate, de la financiar la vânzări.

Otto Broker activează în industria asigurărilor de 18 ani, pornind cu segmentul de broker corporate. În anul 2003 compania și-a extins activitatea și în zona de retail, deținând în prezent cea mai mare rețea națională proprie, 110  angajați și 30 de birouri locale. Asigurările de credit comercial reprezintă aproximativ 50% din volumul diviziei corporate.

Ne mândrim cu câteva performanțe notabile pe piața locală, unde estimăm că suntem cel mai mare broker independent de credit comercial și în top 3 brokeri din România după valoarea primelor intermediate pe această linie. Misiunea noastră este să îi identificăm clientului nostru cea mai bună protecție a creanțelor și să îi fim alături pe toată durata de viața a asigurării, să îl sprijinim activ în strategia de dezvoltare și management al riscului și de ce nu, să îi facilităm accesul la soluții financiare pentru capitalizarea companiei (finanțarea capitalului de lucru, investiții, factoring etc.)”, a menționat Răzvan Șofâlcă.

Piața asigurărilor de credit comercial la 25 milioane euro și previzionare de creștere de 15 % pentru 2019