(mai ales daca iti cauti clienti 😊)

Mulți antreprenori din domeniul IT cu care discutăm spun că nu au întâlnit până acum niciun client care să le solicite contractual o asigurare de răspundere profesională IT.

Dacă și tu ești unul dintre ei sau, din contră, dacă ai pierdut vreodată un contract pentru că nu ai găsit solutiile de asigurare potrivite, articolul acesta este pentru tine.

Am ales 3 exemple de clauze contractuale dintre cele mai întâlnite de noi, pe care o să le explicam pe scurt si cateva sfaturi ca sa fii pregatit in viitor pentru o discutie cu un potențial client, mai ales dintre cei de pe piața externă.

Dacă la sfârșitul acestui articol o să ți se pară că nu e foarte explicită informația, scrie-mi orice întrebare pe acest subiect.

Te asigur că citesc toate mailurile și răspund fiecăruia dintre ele.

Să trecem la treabă.

Cele mai întâlnite 3 tipuri de clauze în solicitările clienților.

  1. Professional Indemnity Insurance

Clientul îți cere să răspunzi pentru orice prejudiciu financiar care se dovedește a fi din culpa ta din eroare, omisiune sau neglijență in prestarea activității pe care o desfășori sau din functionarea softurilor pe care le utilizezi tu sau subcontractorii tai.

Mai poți întâlni acest tip de clauza in contracte și sub alte denumiri, cum ar fi:

  • Professional Liability,
  • Risk-adequate liability insurance,
  • Errors and Omissions insurance

Și ca să înțelegi pentru ce fel ce fel de erori sau omisiuni poți fi răspunzător, uite câteva exemple:

  • O eroare de cod ce ar putea provoca, pentru câteva zile, căderea unui website de e-commerce sau agregarea gresita a sumelor de plata sau un status fals de produse pe stoc sau cate si mai cate
  • Nerespectarea termenilor asumati contractual, ce are ca si consecinta pierderi financiare ale clientului, directe si, cateodata chiar si indirecte.
  • Programarea eronata sau insuficienta a unui soft de testare functionalitati microchip-uri care nu detecteaza eventuale probleme inainte de a intra in productia de masa
  • Algoritmi de agregare date financiare din date publice pe baza carora clientul (sau clientii clientului) pregateste rapoarte ce stau la baza unor decizii investitionale.

O asigurare de răspundere profesionala IT (TechPI) poate despagubi prejudiciul creat clientului tau, impreuna cu acoperirea cheltuielilor de judecată proprii și a celor efectuate cu scopul de a limita efectele unei potențiale daune, asa-numitele “mitigation costs”

Sfat: Profesional Indemnity Insurance este de fapt acoperirea de bază pentru businessul tău si te poate salva de pierderi financiare dezastruoase și procese costisitoare. Gandeste-te la ea ca la un RCA al afacerii tale, fara de care e periculos sa iesi „pe strada”.

2. Cyber Risk and Privacy Insurance

Clientul iti cere sa il protejezi in cazul unui atac cibernetic indreptat asupra ta dar care se rasfrange si asupra lui si ii cauzeaza prejudicii financiare. Incidența atacurilor cibernetice este in creștere, iar componenta de Cyber devine și ea indispensabilă, mai ales ca, de multe ori, nu este evident de la inceput daca o eventuala problema tine de eroare sau de intentie malitioasa.

Se intalneste de multe ori in contracte și ca:

  • Cyber Security Insurance sau
  • Network & Security & Privacy Liability

Tu știi mai bine decât mine ce înseamnă atacurile cibernetice, de aceea nu voi intra in detalii. Îți voi exemplifica sumar, doar pentru a înțelege cum functionează acoperirea:

  • Ai un atac de tip DdoS care îți blochează activitatea ta sau a clientului tau, moment de la  care fiecare ora care trece se masoara in bani pierduti
  • Iti sunt sustrase informații sensibile pentru care ți se cere răscumpărare.
  • Sau poți fi victima unui furt de identitate prin care sa ti se sustraga efectiv bani din cont sau sa fii vehicul pentru un astfel de furt de la clientii tai

În situații de acest gen sunt acoperite costurile tale cu refacerea sistemelor, pierderile de venituri generate de întreruperea activității, pierderile generate din furturi sau extorcare si chiar recompensa ceruta de catre hackeri in instante extreme.

Pentru anumite industrii si activitati ar putea fi foarte importante si cheltuielile de notificare a persoanelor afectate de compromiterea datelor personale și cheltuielile reputaționale necesare pentru a contracara efectele negative din mass-media, ca urmare a unui atac cibernetic.

Sfat:  Acest tip de asigurare poate fi un produs de sine stătător sau o componentă a asigurării de răspundere profesionala IT (TechPI), produsul pe care noi îl oferim de la parteneri de top de pe piața londoneză.

3. General liability insurance

Clientul îți poate cere să deții o asigurare care să ofere acoperire pentru daunele materiale sau vatamarile corporale provocate terților de către tine sau angajații/subcontractorii tai.

Asta înseamnă că:

  • Dacă mergi la sediul unui client și din greșeală verși cafeaua pe computerul lui, general liability te acoperă.
  • Dacă un vizitator al companiei tale se impiedică de un cablu și se rănește, general liability te acoperă.

Alte denumiri sub care poți intâlni această asigurare:

  • Third-party Liability Insurance,
  • Public Liability,
  • General Liability
  • Casualty Damages.

Sfat: Acest tip de acoperire ar putea sa nu fie necesară dacă activitatea ta sau a angajaților tăi nu presupune interacțiunea fizică cu clienții, ci se desfășoară 100% remote/off-site.

Acestea sunt cele mai intalnite clauze de asigurari solicitate de majoritatea clientilor de servicii IT, indiferent de jurisdictia in care opereaza.


Și cum spuneam la început, citesc toate mailurile si răspund la ele, de aceea te încurajez să-mi dai reply cu toate întrebările sau nelămuririle tale.

Sunt sigur că ai😊.

Daniel Szocs

e-mail: daniel.szocs@ottobroker.ro

tel: +40 726 112 952

3 clauze uzuale din contractele specifice industriei IT despre care trebuie să afli