“Alege o parolă cât mai sigură!” este un sfat des întâlnit în mediul online pentru a-ți asigura protecția datelor personale și informațiilor sensibile. În cazul unui business, este cu atât mai important ca datele confidențiale să fie securizate, fiind în joc atât resursele financiare, cât și imaginea companiei.
Statistic, cele mai des utilizate parole (și cele mai puțin sigure) sunt cele simple, care conțin fie numere consecutive, fie data nașterii utilizatorului sau numele acestuia. Parolele ușor de ghicit expun atât utilizatorul, cât și compania pentru care lucrează, la riscul fraudei cibernetice.
Citește mai jos câteva sfaturi utile pentru configurarea unei parole suficient de puternice pentru majoritatea situațiilor, atât la birou cât și acasă.
- Setează o parolă cât mai lungă!
Cu cât o parolă conține mai multe caractere, cu atât va fi mai greu pentru un hacker să o ghicească folosind un algoritm de tip “forța bruta”. Recomandarea specialiștilor este ca o parolă să aibă minim 12 caractere, numărul de combinații posibile fiind exponențial mai mare decât în cazul uneia cu doar 6 caractere.
- Folosește o combinație de litere mici, litere mari, cifre și caractere speciale!
O parolă sigură conține un amestec de majuscule și litere mici, cifre, simboluri și spații, astfel fiind mult mai dificil de ghicit. Cu cât o parolă este mai complexă și conține mai multe tipuri de caractere, cu atât există mai multe combinații posibile, făcând parola mai greu de ghicit.
Mai jos un grafic din care se vede ușor eficiența acestor 2 măsuri in cazul unui atac de tip “forta bruta”:
(sursa:*https://uwnthesis.wordpress.com/2020/07/01/brute-force-password-how-long-will-it-take-to-brute-force-a-password/ )
- Evită parolele formate dintr-un singur cuvant
Ferește-te să folosești cuvinte evidente din dicționar sau combinații de cuvinte comune. Orice cuvânt de sine stătător este mult prea simplu pentru a constitui o parolă sigură. Chiar și o combinație de două sau trei cuvinte, mai ales dacă sunt simple sau legate între ele ca sens, va fi mult prea ușor de ghicit.
- Dezvoltă un algoritm propriu pentru o parolă ușor de ținut minte
Una dintre preocupările cele mai des întâlnite atunci când vine vorba de crearea de parole complexe este teama de a le uita, mai ales atunci când sunt mai multe de reținut. Firește, fiecare persoană ar trebui să încerce să se gândească la ceva ușor de memorat, dar care îndeplinește și condițiile menționate mai sus. O modalitate de a face acest lucru este de a transforma o propoziție sau o frază într-o parolă complexă, greu de ghicit. Aceasta poate fi formată din prima literă din fiecare cuvânt al frazei, unele caractere sau cuvinte putând fi înlocuite cu numere sau simboluri pentru a spori complexitatea parolei. Spre exemplu, litera A poate fi înlocuită cu numărul 4 sau cuvântul “număr” poate fi înlocuit cu simbolul #.
- Nu folosi aceeași parola pentru mai multe conturi
În cazul în care aceeași parolă este folosită pentru mai multe conturi, dacă unul dintre ele este compromis, toate celelalte vor deveni, de asemenea, vulnerabile. Totodată, folosind aceeași parolă in mai multe interacțiuni online, aceasta va deveni mult mai expusă la un posibil atac. Chiar dacă serviciile A, B și C, au o securitate foarte buna, dacă utilizați aceeași parolă la toate, precum și la serviciul „D”, care are o securitate slabă, toate cele patru conturi vor fi în pericol.
- Dacă ești proprietarul unei afaceri, instruiește-ți angajații să aplice sfaturile de mai sus
Business-urile și organizațiile cheltuiesc anual milioane de dolari pentru a își asigura o securitate cibernetică ridicată. Oricât de sofisticate ar fi instrumentele acestora, parolele utilizatorilor sunt, de cele mai multe ori, cea mai slabă verigă din sistemul de securitate. De calitatea unei parole depind deseori planurile de afaceri confidențiale, proprietatea intelectuală, comunicațiile, accesul la rețea, informațiile private despre angajați și datele despre clienți. Din cauza erorii umane, a neglijenței sau pur și simplu a lipsei de informații de baza, angajații pot pune securitatea cibernetică a companiei în pericol prin alegerea unor parole mult prea simple.
Pentru situațiile în care prevenția eșuează, asigurarea împotriva riscurilor cibernetice reprezintă o bună măsură de siguranță. O astfel de asigurare va acoperi atât pierderile proprii (pierderi de venituri din blocarea activității, pierderi de date operaționale, plăți fraudate etc) cât și potențialele daune aduse partenerilor de afaceri, angajaților sau clienților (pierderea unor date cu caracter personal, încălcarea confidențialității etc.). Alături de niște măsuri solide de securitate cibernetică, această asigurare va oferi protecția necesară împotriva amenințărilor cibernetice.
Intră pe www.ottobroker.ro și află mai multe despre cum te putem noi ajuta.