Stii ce ar trebui sa faci in cazul in care ai nevoie sa folosesti polita?

Aceasta a fost una din multele intrebarile pe care le-am adresat clientilor nostri beneficiari de Asigurare de Raspundere Profesionala IT, in cadrul discutiilor de feedback cu privire la produs si la experienta de lucru cu noi.

Iata cateva dintre raspunsuri:

”Ar trebui sa vad ce vine din partea clientului, m-as uita pe polita (sa stiu ce sa intreb) si apoi as suna la Otto Broker pentru ca sunt termeni juridici, pentru voi e mult mai usor.”

”Nu imi e foarte clar dar nici nu mai am responsabilitatea asta. E un avocat care se va ocupa, avem suport pe legal si oameni care sa se ocupe de partea asta. Daca avem incidente, regula de baza e sa raportam cat mai repede – asta e regula pe care o stiu. Realizez ca daca s-ar intampla ceva o sa il sun pe Daniel / Otto Broker, nu merg la asigurator.”

”Am aflat ca brokerul se implica si in zona de claims asa ca am sa il contactez pe Daniel probabil si sa aflu care sunt urmatorii pasi.”

”Absolut deloc. O sa sun intai la voi si va intreb care sunt urmatorii pasi. Poate ar fi bine sa comunicati si partea asta de consultanta de risc.”

Salut,

Eu sunt Daniel, specialistul Otto Broker in produse de tehnologie si ma gandesc ca iti va fi util sa afli in continuare: 

Care sunt pasii ce trebuie urmati in caz de dauna si cand ar trebui sa reactionezi.

In primul rand, atunci cand crezi ca ai facut ceva gresit, care ar putea avea consecinte asupra clientilor tai, anunta-ne!

Vom analiza situatia si te vom ajuta sa decizi daca notificam partenerul asigurator, care te va ghida in privinta actiunilor pe care trebuie sa le intreprinzi pentru a limita eventuale pierderi pentru clientul tau.

Este foarte posibil ca aceste actiuni pe care ar trebui sa le intreprinzi pentru a corecta eroarea sa fie despagubite de catre polita.

De aceea recomandam sa nu astepti sa vezi daca primesti sau nu o cerere formala de despagubire din partea clientului tau, ci sa ne contactezi imediat ce ai o banuiala sau un semn de la clientul tau ca ai facut ceva gresit.

Atat in caz de suspiciune cat si in cazul unei cereri oficiale, pasii pe care trebuie sa-i urmezi daca detii o asigurare de raspundere profesionala in IT sunt urmatorii:

Notifica incidentul in cel mai scurt timp posibil.

Mai precis, contacteaza-ne pentru a putea intelege speta si a evalua unde se incadreaza in polita. Pentru asta e necesara o descriere completa si detaliata a situatiei/erorii care a condus la reclamatie sau dauna, si imprejurarile in care s-a produs fapta culpabila

Notificarea asiguratorului, o poti face chiar tu sau o putem face noi in numele tau.

Vei avea nevoie de informatii specifice despre polita si detalii despre dauna. Furnizeaza toate informatiile relevante si solicita instructiuni clare despre modul in care trebuie sa procedezi.

Documenteaza in detaliu situatia care a condus la dauna. Include toate datele relevante, e-mailurile, conversatiile, contractele si orice alta dovada care poate ajuta la intelegerea contextului daunei.

Cum se poate face notificarea asiguratorului?

Exista mai multe metode pe care asiguratorii le pun la dispozitia clientilor, astfel incat procesul sa fie unul facil si rapid:

  • Prin apel telefonic sau e-mail catre o adresa de e-mail dedicata.

sau

  • Sectiune dedicata de claims pe site-ul asiguratorului, unde pe langa variantele de mai sus ( apel sau e-mail) ai si optiunea de a completa un formular online

sau

  • La anumiti asiguratori parteneri, aplicatie mobila dedicata pentru notificarea incidentelor cibernetice

Ce se intampla dupa ce ai notificat asiguratorul?

Acesta va numi un Incident Response Manager care are rolul de a te ghida prin tot procesul, de la informatii si documente necesare, pana la actiuni pe care va trebui sa le intreprinzi.

Incident Response Managerul are acces si va implica resursele specializate (servicii juridice, investigatii criminale, specialisti in comunicare si consultanti tehnici de specialitate) pentru solutionarea incidentului, de preferat pe cale amiabila, dar in situatia in care nu se poate ajunge la un acord, se poate ajunge in instanta. Polita acopera si costurile de aparare in acest caz.

Scopul final al acestui demers va fi reluarea activitatii tale si restabilirea echilibrului in afacere.

Atentie: Nu-ti lua nici un angajament de plata in relatia cu clientul fara acordul scris al asiguratorului!

Si pentru ca intotdeauna e mai bine sa previi, iata cateva lucruri pe care le poti face fara prea mari eforturi in activitatea ta si care te pot feri de greseli cu consecinte serioase:

  • Traininguri tehnice si de awareness cu angajatii companiei
  • Sign-off la fiecare livrabil (unii asiguratori chiar cer asta inainte de incheierea politei)
  • Penetration tests
  • Criptarea mediilor de lucru
  • Conexiuni securizate VPN
  • Negocierea clauzei de “limitare a responsabilitatii”

In concluzie, e bine sa stii ca fiecare situatie poate fi unica, iar pasii mentionati mai sus pot varia in functie de circumstante. Este esential sa colaborezi cu brokerul tau si sa ceri lamuriri in caz de neclaritati sau daca situatia devine foarte complexa.

Dacă informatiile din acest articol nu ti se par foarte clare si ai intrebari sau nelamuriri de orice fel, te incurajez sa-mi scrii. 

Te asigur ca citesc toate mesajele si raspund fiecaruia dintre ele.

Cu drag,

Daniel Szocs

e-mail: [email protected]

tel: +40 726 112 952

Asigurarea de Raspundere Profesionala in IT – Ce faci in caz de dauna?