Imi povestea zilele trecute un client (freelancer din zona de tehnologie), cum a pierdut un contract pentru ca nu a gasit in timp util acel tip de asigurare pe care partenerul sau il solicita.

Nu stia ca exista o astfel de asigurare si nici nu a inteles foarte bine ce anume i se cerea prin acea asigurare.

De aceea m-am decis sa aduc putina lumina asupra celor mai importante aspecte ale asigurarii specifice acestei industrii, iar la final voi face și cateva recomandari care sa te ajute sa fii pregatit pentru discutia cu clientul tau.

Despre Asigurarea de raspundere profesionala pentru specialistii din industria IT&C am scris pe larg intr-un articol anterior.

Reamintesc doar cele mai importante beneficii ale acesteia:

  • Iti asigura continuitatea afacerii in cazul unor eventuale erori, omisiuni sau neglijenta in desfasurarea activitatii profesionale ce ar putea produce daune clientilor tai
  • Este solutia de care ai nevoie atunci cand clientul iti impune contractual incheierea unei asigurari
  •  Iti ofera acoperire impotriva atacurilor cibernetice cu efecte atat asupra businessului tau in mod direct, prin pierderi efective si intrerupere de activitate, cat si asupra clientilor tai

Astazi voi explica pe scurt ce fel de cerinte contractuale ar putea avea un potential client (mai ales dintre cei de pe piata externa), si ce inseamna acestea de fapt. Am ales cel mai frecvent intalnite 3 clauze contractuale.

Asigurarea de raspundere profesionala IT – principalele 3 clauze contractuale

  1. Errors and Omissions, Professional Indemnity, Professional Liability sau Risk-adequate liability insurance – sunt denumirile cele mai uzuale sub care poti intalni in contracte aceasta clauza

Aceasta este acoperirea de baza in Asigurarea de raspundere profesionala IT.

Rolul ei este sa te protejeze (pe tine ca freelancer sau compania ta ca antreprenor) impotriva costurilor totale ce pot deriva din plangerea unui client indreptata impotriva ta.

Clientul poate reclama in instanta orice prejudiciu financiar pe care i l-ai putea aduce din eroare, omisiune, neglijenta in prestarea activitatii profesionale sau din functionarea softurilor pe care le utilizezi.

Daca lucrezi cu subcontractori atunci eventualele erori, omisiuni, neglijenta in activitatea lor sau din functionarea softurilor pe care acestia le folosesc pot face obiectul unei plangeri indreptata impotriva ta.

In consecinta, o afacere din zona de IT s-ar putea confrunta cu un proces costisitor din mai multe motive. Există multe scenarii de reclamații care ar putea sa-ti puna compania in pericol.

Iata cateva:

Un website de e-commerce care nu functioneaza cateva zile  din cauza unei erori de cod, sau functioneaza necorespunzator afisand un status fals de produse pe stoc, produce pierderi financiare clientului.

Interpretarea eronata sau nerespectarea termenilor asumati contractual, pierderile de date ce au ca si consecinta pierderi financiare ale clientului, pot duce la procese costisitoare pentru consultantii IT.

Programarea eronata sau insuficienta a unui soft de testare functionalitati microchip-uri care nu detecteaza eventuale probleme inainte de a intra in productia de masa, poate duce la consecinte financiare serioare pe tot lantul de distributie

O asigurare de raspundere profesionala IT  poate despagubi prejudiciul creat clientului tau, poate acoperi cheltuielile de judecata proprii si pe cele efectuate cu scopul de a limita consecintele unei potentiale daune, asa-numitele “mitigation costs”

  1. Cyber Risk and Privacy Insurance, Cyber Security Insurance sau

Network & Security & Privacy Liability

Intr-o lume digitala, riscurile cibernetice ameninta permanent, in ciuda eforturilor tale de a reduce impactul acestora. Amplitudinea atacurilor cibernetice in crestere si diversificarea acestora produce ingrijorare. Probabilitatea ca aceste atacuri sa produca pagube este una foarte mare.

Un atac cibernetic asupra ta se poate rasfrange si asupra clientului, provocandu-i pierderi financiare.

Tocmai pentru a preveni astfel de situatii, clientul iti poate cere prin contract sa detii in asigurarea ta si o componenta de Cyber, mai ales ca nu este intotdeauna evident  daca o eventuala problema tine de eroare sau de intentie malitioasa.

Iata cum functioneaza acoperirea, cu exemple specifice de atacuri cibernetice:

Daca esti victima unui atac DdoS care iti blocheaza activitatea ta sau a clientului, fiecare ora care trece inseamna pierderi financiare

Daca ti s-au sustras informatii sensibile, pentru recuperarea acestora ti se cere rascumparare

Poti fi victima unui furt de bani din contul bancar sau poti fi vehicul catre furtul din conturile bancare ale clientilor tai

In toate aceste situatii, prin Cyber Risk Insurance sunt acoperite costurile cu refacerea sistemelor, pierderi din furturi sau extorcare, in situatii extreme chiar si recompensa ceruta de hackeri.

Sunt acoperite si pierderile generate de intreruperea activitatii, cheltuielile reputationale pentru restabilirea imaginii afectate negativ de mass media ca urmare a unui atac cibernetic

Dincolo de acoperire, Asigurarea de raspundere profesionala IT iti ofera access la echipe specializate de securitate cibernetica, avocati specializati, companii de comunicare in caz de criza(PR), astfel incat sa poti depasi mai usor o situatia neplacuta.

3. General liability, Public Liability, Third Party Liability insurance sau Casualty Damages

Aceasta clauza din contract iti ofera acoperire in situatii limita cand, fara sa vrei, poti provoca (tu sau angajatii/subcontractorii tai) daune materiale sau vatamari corporale clientilor tai, ca urmare a unor actiuni fizice:

  • Daca mergi la sediul unui client si din greseala versi cafeaua pe computerul lui, general liability te acopera.
  • Daca un vizitator al companiei tale se impiedica de un cablu si se raneste, general liability te acopera.

Esti acoperit pentru sumele care ti se solicita ca si despagubire la care se adauga si cheltuielile de judecata suportate de tine in eventualitatea unui proces sau de catre persoana vatamata in cazul in care va exista o sentinta definitiva impotriva ta.

Acestea sunt cele mai importante si frecvent intalnite clauze pe care majoritatea clientilor de servicii de tehnologie le solicita la incheierea unui contract, indiferent de jurisdictia in care opereaza.

Si asa cum am promis, iata cateva recomandari utile in legatura cu aceste 3 clauze importante, care sa te ajute in discutia cu clientul tau:

  • Profesional Indemnity Insurance este, asa cum spuneam, acoperirea de baza pentru businessul tau si te poate salva de pierderi financiare dezastruoase și procese costisitoare. Gandeste-te la ea ca la un RCA al afacerii tale, fara de care e periculos sa iesi „pe strada”.
  • Cyber Risk and Privacy Insurance poate fi un produs de sine statator sau o componenta a Asigurarii de raspundere profesionala IT, produsul pe care noi îl oferim de la parteneri de top de pe piata londoneza.
  • General Liability ar putea sa nu fie necesara daca activitatea ta sau a angajatilor tai nu presupune interactiunea fizica cu clientii, ci se desfasoara 100% remote/off-site.

Daca esti curios sa vezi ce presupune asigurarea de raspundere profesionala pentru tine, calculeaza-ti singur oferta in cativa pasi iar daca ai nevoie de consultanta si vrei:

  • sa afli cum se potriveste o astfel solutie afacerii tale si care ar fi limitarile acesteia
  • sa stii daca si cum te acopera, indiferent de locul in care ai contracte in derulare

Iti stau cu drag la dispozitie:

Daniel Szocs

e-mail: [email protected]

tel: +40 726 112 952

Asigurarea de raspundere profesionala IT – 3 clauze contractuale cel mai frecvent intalnite