Cand esti la un pas de a obtine un contract, clientul iti poate cere sa detii sau sa inchei o asigurare de raspundere profesionala. Cel mai adesea, clientii externi obisnuiesc s-o faca.
Afla mai jos cum poti sa-ti maximizezi acoperirea oferita de polita de raspundere profesionala IT, eventual fara sa platesti in plus!
Se stie ca, de obicei, o polita de asigurare se incheie pe o durata de 12 luni. Exista situatii in care poti beneficia mai mult timp de protectie, eventual fara costuri suplimentare.
Sa luam ca exemplu RCA-ul, care ofera protectie pentru daune produse in perioada asigurata, dar cererea de despagubire poate fi depusa si dupa incheierea acestei perioade, dar nu mai tarziu de termenul legal de prescriptie de 3 ani!
Situatia nu este identica la Asigurarea de raspundere profesionala pentru specialistii din industria IT. Aceasta acopera numai cererile de despagubire primite in perioada de asigurare, pentru prejudicii produse TOT in aceasta perioada.
1. Ce faci daca se intampla sa primesti o cerere de despagubire in perioada de valabilitate a politei pentru o presupusa dauna care s-a produs inainte de data de inceput a acesteia?
Presupunem ca in perioada de asigurare a politei pe care o detii in acest moment, primesti o cerere de despagubire de la un un client cu care ai colaborat anterior. El iti pretinde despagubiri pentru o eventuala eroare pe care ai produs-o in timpul derularii contractului cu acesta, adica anterior politei actuale.
Pentru asta exista clauza de anterioritate, care te protejeaza daca primesti o cerere de dauna in perioada de asigurare, pentru un presupus prejudiciu pe care I l-ai produs unui client anterior acesteia
Daca ai in derulare proiecte pe o perioada mai lunga de timp, ai nevoie de aceasta clauza care se acorda, in general, daca ai detinut anterior o polita pentru aceleasi tipuri de riscuri, indiferent de asigurator. Si indiferent daca ai avut sau nu continuitate in acoperire.
Vei fi astfel acoperit si pentru acea perioada anterioara in care ai detinut polita.
Dar daca nu ai detinut niciodata o asigurare similara? Iti poti lua clauza de anterioritate?
Raspunsul standard este NU. Punctual insa, se poate solicita la asigurator contra cost, dar acordarea sau nu a acestei clauze depinde foarte mult de tipul activitatii pe care o desfasori si de clientii cu care lucrezi.
Iti recomand sa te asiguri ca la fiecare reinnoire polita ta va avea clauza de anterioritate! Si ai grija sa fie suficient de acoperitoare in timp, pentru a te proteja de eventualele plangeri ale clientilor pentru care ai prestat anterior.
Si sa-ti spun un secret: Nu intotdeauna presupune costuri suplimentare!
2. Ce se intampla daca te decizi sa-ti schimbi cariera profesionala, nu mai vrei sa reinnoiesti polita, sau te retragi din activitate?
Evident, nu vei mai incheia un contract de asigurare.
S-ar putea intampla totusi, sa primesti o cerere de despagubire, dupa expirarea ultimei polite detinute. Pentru astfel de situatii exista perioada extinsa de avizare a daunei, care te protejeaza impotriva situatiilor nedorite pentru o perioada de pana la maxim 12 luni dupa expirarea perioadei contractuale.
Daca anterioritatea nu presupune neaparat costuri aditionale, perioada extinsa de avizare vine intotdeauna cu un cost, de obicei egal cu valoarea unei prime de asigurare.In concluzie, cand inchei o asigurare de raspundere profesionala IT, te sfatuiesc sa iei in calcul atat anterioritatea cat si perioada extinsa de avizare dauna, astfel incat sa beneficiezi de protectia maxim posibila!
Daca informatia nu ti se pare foarte explicita, suna-ma sau scrie-mi orice intrebare pe acest subiect. Te asigur ca citesc toate mailurile si raspund fiecaruia dintre ele.
Cu drag,
Daniel Szocs
e-mail: [email protected]
tel: +40 726 112 952